Pilates

Wanneer je ouder wordt, verandert je lichaam. Kracht en flexibiliteit nemen vaak af, wat zich weerspiegelt in je houding. ­Pilates is een uitgebalanceerd systeem van oefeningen dat bij uitstek geschikt is om deze effecten van het ouder worden tegen te gaan en langer vitaal te blijven.

Pilates is in de vorige eeuw ontwikkeld door Joseph Hubertus Pilates (1883-1967). Hij richtte zich op het versterken van de dieperliggende spieren om daarmee onze natuurlijke houding te herstellen.
‘Pilates is er voor iedereen, maar zeker ook voor de oudere mens’, vindt Wilma van Kempen stellig. ‘Ik zie iedere keer het effect: mensen worden blijer en gaan soepeler bewegen. Pilates wordt niet voor niets door steeds meer fysiotherapeuten aangeraden om bewegingsklachten te voorkomen, rugklachten te verminderen of te herstellen na blessures.’
Pilates is geschikt voor jong en oud. De oefeningen worden zo opgebouwd dat je binnen je eigen tempo en mogelijkheden kunt trainen. Door te werken met kleine groepen is er voldoende ruimte voor persoonlijke aandacht.
Dat dit wordt gewaardeerd, vertelt cursiste Anneke: ‘Wilma geeft eenieder in de groep persoonlijke aandacht. Ze stimuleert, motiveert en is creatief in het vinden van aangepaste oefeningen als ik iets niet kan door de artrose in mijn heup. Dit alles met een sausje van humor. Heerlijk!’ Ook cursiste Marianne is blij met de lessen: ‘Ik ben me nu veel bewuster van mijn houding en mijn flexibiliteit en spierkracht zijn verbeterd.’
Kom zelf, tijdens een gratis proefles, ervaren wat Pilates voor jou kan doen!

Reacties “Pilates

  1. Pilates op de maandagochtend in Huissen….heerlijk begin van de week!!!
    Sinds augustus 2015 ben ik bij Wilma op les, sindsdien, mede door de Fysio behandelingen die ik heb gehad, vrijwel géén onderrug klachten meer…dus zeer aan te bevelen….
    Groet Jacqueline Bakker uit Huissen

  2. Wilma is een strenge 😉 maar rechtvaardige “juf” die met behulp van een komische noot (in onze groep?!) je leert spieren te gebruiken waarvan je niet wist dat je die had. De kleinschaligheid vind ik erg prettig omdat daardoor tijd voor correctie is bij iedereen. Gaandeweg kom je erachter dat het inderdaad heel belangrijk is die specifieke spieren op de juiste manier te gebruiken!
    Dankjewel Wilma!

  3. Een aanrader!

    Wat mij aansprak toen ik me in Pilates ging verdiepen, is dat het juist fijn en goed is voor mensen iets ouder zijn. Zelf ben ik 56 jaar. Vroeger deed ik intensief aan dansen en was daardoor soepel, dat werd de laatste jaren minder doordat ik geen sport beoefende.

    Inmiddels ben ik 5 maanden bij Wilma op les en voel me veel beter. Vooral het soepeler en dus minder stram voelen is heerlijk. Mijn jarenlange onderrugpijn is nagenoeg verdwenen.

    In plaats van bij andere sporten denken: “Ik moet weer” en dan na een tijdje afhaken, denk ik elke dinsdag: “Ik mag weer vanavond!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *